MINGGU 5
Hai assalamualaikum.
Kesinambungan akan kisah bakal-bakal guru Kemahiran Hidup
mempelajari subjek Pembiakan dan Pengurusan Tanaman. Pada kelas minggu ke 5,
kami semua diarahkan untuk menyelesaikan 3 aktitviti sepanjang 3 jam kelas
tersebut berlangsung. Aktiviti pertama ialah proses merumpai di batas
masing-masing. Sebenarnya sudah menjadi rutin kami untuk merumpai sekiranya ke
ladang. Ia bagi mengelakkan timbulnya persaingan nutrient antara anak
pokok dan rumput-rumput di sekelilingnya.
Setelah itu, kami diajar tentang sistem tanaman hidroponik. Sesuai
dengan namanya, hidroponik adalah cara bertanam menggunakan medium air sehingga
tidak memerlukan tanah atau kawasan yang luas. Air tersebut seeloknya diperkaya
dengan nutrisi daripada baja. Sistem tanaman hidroponik lebih sesuai untuk
tanaman berdaun, bukannya berbuah. Laju pertumbuhannya boleh mencapai 50% lebih
cepat disbanding tanaman yang ditanam di atas tanah.
Aktiviti kedua ialah kami diberi tugasan untuk menyediakan
bahan-bahan bagi tanaman sistem hidroponik. Ternyata sistem tanaman ini agak
mudah. Kita hanya perlu menyediakan beberapa bahan ringkas seperti:
i.
Cawan plastik (ditebuk beberapa lubang kecil
padanya)
ii.
Span (untuk dimasukkan ke dalam lubang-lubang di
cawan tersebut)
Dan aktiviti terakhir ialah aktiviti menebuk lubang pada
paip PVC untuk diletakkan cawan-cawan tersebut. Paip tersebut ditebuk
menggunakan ‘hammer drill machine’. Penggunaan yang betul amat dititikberatkan
ketika menggunakan sebarang mesin.
P/s: Kedudukan tangan dan tekanan yang diberi memainkan
peranan penting.
Note:
1.
Tanaman memerlukan 3 keperluan utama untuk terus
hidup
i.
Air
ii.
Cahaya
iii.
Udara
2.
Akuaponik merupakan salah satu daripada sistem
hidroponik. Perbezaannya cuma terletak pada baja yang terdapat di dalam air
tersebut. Sistem hidroponik menggunakan baja chemical manakala sistem akuaponik
menggunakan tinja atau najis ikan sebagai baja (letak ikan di dalam air
tersebut). Najis ikan mengandungi ammonia yang boleh membekalkan nutrient
kepada pokok.



0 comments:
Post a Comment